AngelaCanada.reismee.nl

Denali National Park; Katishna en Eielson Tour

Denali National Park, donderdag 6 september

Wanneer je in Denali bent dan kun je shuttle bussen boeken. Ik heb voor vandaag Katishna geboekt wat een 12 uur durende rit naar het einde van de weg op mijl 91 in het park is. Onderweg heb je enkele stopmomenten. Het is de bedoeling dat je overal uit kunt stappen waar je wilt en gewoon een korte wandeling kan maken of een week lang gaat wandelen. Ik kijk wel uit met al die beren.

Ik weet niet echt wat ik verwachtte van Denali Nationaal Park maar het is voornamelijk tundra met lage struiken en enkele bergen. Ok, veel bergen. Mijn tijdstip is fenomenaal want de kleuren zijn ook hier echt zo mooi. Wederom zal foto's uploaden, het is één en al kleurenpracht.

Uiteraard kwam ik in een sneeuwstorm terecht. Het was alsof mijn voeten dit al aan voelden komen. De dag ervoor had ik zulke koude voeten en ik had echt zoiets van ook al is het nog maar september ik trek mijn winterboots aan! En deze had ik vandaag wel nodig. Ongeveer halverwege de reis bij Toklat hebben we 2 uur stil gestaan met de bus. Het was even afwachten of de trip vanaf hier geannuleerd zou worden of we konden wachten tot de weg was schoongemaakt en weer verder konden. Gelukkig konden we later verder, ook al was er volgens mijn mening helemaal niks veranderd, maar de pro's zullen het wel weten. Wat heb ik vandaag gezien; Moose (man en vrouw), een lynx ( heb nog net zijn kont op de foto weten te zetten), caribou, een beer dat zijn rug aan het krabben was door tegen een boom aan te schuren, heel veel sneeuw, Willow ptarmigan ( nationale vogel van Alaska), het huis van Fannie en Joe Quigley en als laatste nog een mannelijke Moose met gewei. Ben vanochtend met de hostelbus van 06.35 vertrokken en om 22.00 was ik weer in het hostel.

Fannie en Joe Quigley woonden aan het einde van de weg in Denali Park en hebben daar 40 jaar gewoond. Een knappe prestatie in die tijd.

Denali National Park, vrijdag 7

Vandaag stond Eielson shuttle bus op de planning. Dus vanochtend om 06.35 weer bij het hostel vertrokken en deze reis duurt 8 uur. Je maakt dezelfde reis als gisteren alleen dan iets korter. Gelukkig was het weer wel ruim opgeknapt. En vandaag heb ik eindelijk bergen kunnen zien, wat een hele prestatie is vergeleken met gisteren. Wat heb ik vandaag allemaal gezien; heel veel mega lenzen van fotografen (tegenwoordig is iedereen semiprof), de kont van een Moose, een grote vogel, een black bear, een grizzly bear, sneeuw dat aan het smelten is, nog een beer, nog een grizzly bear, een beer met 2 cubs, een beer dat op de weg liep (hij dacht dat misschien dat hij ook een bus was), enkele fietsers, een coyote en 2 moose met geweien.

Aangezien ik dit tik terwijl ik er ruimschoots ben geweest kan ik nu wel het volgende vertellen. Eind augustus, 2 a 3 weken geleden is er voor het eerst in Denali Park een dode gevallen door een beer. Er was een Amerikaan (uiteraard:D), die ging wandelen. Niet alleen is hij gedood door een beer maar hij is ook gedeeltelijk opgegeten. De minimale afstand tussen jou en de beer moet ongeveer 300 yard zijn. Dmv zijn camera en videomateriaal blijkt dat hij minimaal 8 minuten in de nabijheid van de beer is geweest. Ook kun je op zijn foto's zien dat de beer eerst op 60 yard is, dan op 50 yard etc. Je ziet de beer echt naar hem toe gaan. Na goed, de sukkel zal het nooit weer doen, want hij is zo dood als een pier.

Dus om op bovenstaand verhaal terug te komen en de eerste zwarte beer die ik deze dag zag. Wat moet je doen als je een beer ziet; als hij je niet door heeft langzaam teruglopend weg gaan. Heeft deze je door dan zwaai je met je honden boven je hoofd en loop je ook langzaam terug. Valt een grizzly je aan dan ga je pardoes als een dode op de grond liggen. De kans is groot dat de beer nieuwsgierig word en je slaat of krabt met zijn poten of lichtelijk aan je knabbelt om erachter te komen wat je bent. Je vecht NOOIT terug, want dan maak je hem agressief en ben je gegarandeerd blikvoer. Valt een zwarte beer je aan (deze kunnen ook bruin zijn om het gemakkelijk te maken) dan vecht je met alles wat je hebt. Als je namelijk in de foetushouding gaat liggen dan denkt deze beer: 'makkelijke blikvoer'. Een beer kan 35 km per uur rennen, dus je rent nooit weg. Dat doe je namelijk wanneer een Moose je aanvalt:D. (hou je het nog bij) (het grappige is dat dit alles zo vaak is verteld dat ik het zo uit mijn hoofd kan typen). De zwarte beer van deze ochtend was namelijk geschrokken van de bus en rende weg van ons. Dit is de eerste en hopelijk de laatste keer dat ik een beer zie rennen. De beer rende gigantisch snel, bergopwaarts!!!! Zat er met fascinatie naar te kijken en toen besloot ik dat de ranger gelijk had en dat rennen niet echt een optie is. Ze zijn echt heel snel.

Liefs Angela

Reacties

Reacties

Carola

Whahaha je bent té grappig, ik zie het helemaal voor me!! xx

Karen

En wat als je nu geen honden bij je hebt als je onderweg bent ;-) (Je schreef zwaai met je honden boven je hoofd ipv handen), maar goed dat was mijn mierenneukerigheid.

Volgens mij kan een flinke shotgun natuurlijk ook werken tegen beren ;-) Maar als je hem dan niet dood, zal ie wel flink agressief worden. Mijden lijkt mij inderdaad het beste.

Maar je hebt echt veel gezien zeg! Super.

Liefs Karen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active