AngelaCanada.reismee.nl

Fairbanks, zondag 2 september

Fairbanks, zondag 2 september

Mijn vlucht vanuit Juneau naar Fairbanks vertrok op het schappelijke tijdstip 7.25 in de ochtend. Helaas was ik vergeten dat je natuurlijk eerder in moest checken. Met de taxi naar het vliegveld wat ongeveer 25 dollar kost wat ik gelukkig kon delen met meerdere mensen. Had een stop-over in Anchorage en was blij dat beide keren er niemand naast me kwam zitten.

Eenmaal in Fairbanks bleek dat de stadsbussen niet reden omdat het zondag is. (wat een antiek systeem!) Wederom met de taxi naar het hostel en dit keer was ik 15 dollar kwijt. Omdat de stadsbussen niet reden kwam ik achter mijn volgende probleem; het hostel was in de middle of nowhere dus ik moest ergens eten vandaan toveren. Joe die al maanden in dit hostel bivakkeerde heeft me een lift gegeven op zijn motor, zodat dit probleem opgelost werd. 's Middags naar de Farmers Market gegaan, maar omdat het seizoen bijna ten einde is waren er maar 4 stands en was ik er binnen 3 minuten doorheen. Heb aan een ouder echtpaar gevraagd hoe ver het stadscentrum lopen was en dat was ongeveer 3 mijl. Ik hoopte dat ze me een lift wouden geven en ja hoor ze boden het aan. Het bezoekerscentrum was heel erg mooi en daar heb ik zeeën van informatie gevonden. Het was tegelijkertijd ook een klein museum. Langs de rivier naar het centrum gelopen en het centrum bestond uit ongeveer 10 winkeltjes, waarvan 80% dicht was en de rest was niet interessant. Je merkt hier wel dat de grotere ketens zoals Safeway en Wal-Mart net buiten het centrum zitten waardoor het echte stadscentrum langzaam aan verdwijnt. Gelukkig scheen het zonnetje stralend en kon ik de 3 mijl terug naar het hostel lopen. Het duurde 1 uur en 15 minuten en onderweg begon het ook nog te regenen. Omdat het mooi weer was toen ik wegging had ik ook geen jas bij me:D. Hemels! Kwam als een verzopen kat aan bij het hostel.

Fairbanks Maandag 3 september

Vandaag was labor day, dus de bussen reden alweer niet. Joe heeft me bij het vliegveld afgezet en ik heb voor 106 dollar een auto gehuurd. SCHANDALIG! Ben naar de Chena Hot Springs gereden. Onderweg waren de kleuren van de bomen ontzettend mooi! Zal een foto uploaden want het beschrijven is lastig. Om de haverklap op deze weg (het was namelijk een uur rijden) zag je mannen met geweren en hele grote pick ups. Uiteraard mag je in Alaska je eigen vlees doodschieten dus al deze jagers hebben denk ik de koelkast weer leeg. De hot springs had binnen 2 bubbelbaden en 1 bad voor de kleintjes. Dit alles zag er uit alsof het zijn beste tijd alweer gehad heeft. En het buitenzwembad wat 100 jaar oud is en wel heel mooi is met allerlei rotsen er om heen staat bekend om zijn helende krachten. Heb 1,5 uur in mijn uppie in het water gezeten. Het was heel warm, heerlijk! De volgende stop was de Trans Alaska pipeline. De reden waarom dit zo bijzonder is komt omdat het 1300 km van Noord naar Zuid loopt, dwars door bevroren tundra, 800 rivieren of stroompjes en 3 Mountains ranges. In 1977 was de pijplijn af en koste 8 biljoen dollar. Het loopt van noord naar zuid omdat het van de olievelden in Prudhoe Bay komt en in Valdez word het aan boord van tankers geladen. Deze pijplijn loopt een klein gedeelte onder de grond omdat heel veel permanent bevroren is. Omdat de olie warm is zou de grond ontdooien waardoor de pijp krom getrokken word en uiteindelijk breekt.

Op 17 mijl van Fairbanks ligt het dorp 'North Pole'. Dit moest ik natuurlijk zien. Het komt er op neer dat Santa Clause House daar is en dat is mega versierd met kerstversieringen en binnenin verkopen ze natuurlijk kerstspullen en als toppertje hadden ze rendieren buiten rondlopen. Mega cliché, maar de toeristen komen gegarandeerd kijken:D.

Ben naar Pioneers Park gegaan omdat ik wist dat de entree gratis was. Het liet een oude treinwagon en een stoomboot die ze ook in Whitehorse hadden. Verder hadden ze allerlei oude blokhutten met een tekst op de voorgevel waar dit gebouw ooit gestaan had en hoe het in dit park terecht is gekomen. Was er binnen 30 minuten doorheen:D.

Fairbanks Dinsdag 4 september

‘s Ochtends om 10.30 moest de huurauto weer terug zijn op het vliegveld. Naast een Wal-Mart hebben ze hier ook een Fred Meyer waar ik een uur heb gewinkeld. 's Middags met de bus naar Wal-Mart gegaan en daar heb ik een fleecetrui en wollen handschoenen gekocht. Mijn softshell jas werkt perfect alleen mijn handen zijn en blijven constant koud. 2 paar voor 2,31 dollar.

Het museum moet hier geweldig zijn en dat wou ik natuurlijk zien. Het was een mooi, groot museum met heel veel informatie over het ontstaan van Fairbanks. Er was 1 geluidskamer waar ze allerlei geluiden lieten horen die 'moeder natuur', of de aarde maakt. Snapte het niet helemaal maar het werkte wel waanzinnig ontspannend. De hal met moderne kunst, snap ik ook niet. Als ik het zou kunnen maken dan is het in mijn ogen geen kunst. Het laatste was een hal waar ze video's en kunstwerken lieten zien. Op de video kon je zien hoe een dergelijk kunstwerk van punt nul ontstaat; bijvoorbeeld potten bakken, een speciale manier van fotograferen en schilderen. Vond dat heel leuk en het was weer eens wat ik nog niet eerder ben tegengekomen.

Ter info; Fairbanks is de 2de grootste stad van Alaska, maar foei ik zou er niet willen wonen.:D

Groetjes Angela

Reacties

Reacties

macella

Hey,

Erg leuk om weer verhalen van je te lezen :). Je kan het ook zo vertellen dat je het voor je ziet gebeuren. Super stoer dar je dit allemaal doet. Dat wordt een dik foto boek ;).
Geniet ervan!

Liefs macella

Karen

He Angela,

Klinkt mooi hoor, weer eens wat anders. Ach en het lopen... Kun je de muffins eraf wandelen ;-)

Veel plezier.

Liefs Karen

Joyce Kars

Hoi Angela,

Dus Wezep is zo gek nog niet :-D

Toedels Joyce

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active