AngelaCanada.reismee.nl

Calgary stampede 11 juli 2012

Woensdag 11 juli ben ik samen met een kamergenoot naar de Calgary stampede gegaan. Mijn timing is 'impeccable' want de Stampede bestond dit jaar 100 jaar. Omdat ik nogal lui aangelegd ben heb ik alles op het laatste moment geregeld. Hierdoor moesten we de bus van 4.00 uur 's ochtends richting Calgary nemen. Om 6.00 kwamen we aan in Calgary en ik heb een timmie's ontbijt gehad. Rond 07.45 waren we al bij het terrein en het bleek dat iedereen die voor 8.00 's ochtends kwam (het terrein opende officieel pas om 9.00) gratis naar binnen mocht! Toch weer een besparing van maar liefst 17 dollar:D.

Het mooie van zo vroeg ergens zijn is dat ik in alle rust, zonder allerlei mensen op de voorgrond, foto's kon nemen. Denk dat de country girls (waaronder mamsi) de stampede helemaal fantastisch hadden gevonden. Al vrij snel hadden we een heel groot deel van het terrein verkend. 50 % bestaat uit eettentjes en 25% bestaat uit kermisattracties. Heb van een aantal eettentjes wel foto's gemaakt. Hier in Canada hebben ze bijvoorbeeld pizza 'on a stick' en cheesecake gedoopt in chocolade 'on a stick'. Nog gratis pannenkoeken ontbijt kunnen scoren.

Vandaag was eigenlijk een dag voor de kleintjes, en 's ochtends hadden ze bij de grandstand een optreden van de Royal Mountain Police, hierin gingen ze allerlei figuren te paard uitbeelden, gevolgd door de mini chuckwagen race met shetlandpony's. Heb zo moeten lachen om dat laatste. De shetlanders hebben ongeveer door wanneer de toeter gaat en de race gaat beginnen en het is waar wat ze zeggen over hoe kleiner hoe agressiever; kijk naar mij, en bijvoorbeeld fifi hondjes. Zodra de toeter ging, stoofden ze weg!

Na de shows was het 8.45 en elke dag bieden ze een beperkt aantal kaarten te koop aan voor de rodeo en de avondshow. (Slimme mensen kopen het vooraf:d). Had helemaal geen zin om in de rij hiervoor te gaan staan, want het verkooppunt opende pas om 11.00. Achteraf gezien was het de rodeo het hoogtepunt van de dag. Onze stoelen waren ook zo gunstig. De zon scheen volop en het was 30 graden en wij zaten net in de schaduw en hadden nog een beetje de wind om ons af te koelen en we zaten ietsies aan de zijkant zodat we geen verrekijker nodig hadden:D.

Na het kopen van de rodeokaartjes over het terrein gelopen en daar hebben we bijvoorbeeld de paarden en de originele wagen van Budweiser (biermerk) gezien. Mijn nieuwe favoriete paarden zijn clydesdale paarden: gentle giants:D. Tijdens de stampede liet ik mezelf gaan en heb ik cowboyhoeden (de stroversie) gepast en bijna gekocht. Er speelden heel veel drumbands die allerlei uitvoeringen deden, ontzettend leuk.

We waren veelte vroeg bij de rodeo, maar mijn kamergenoot wou absoluut niet te laat komen. De show begon al 15 minuten te laat en het eerste half uur kwam wederom de Royal Mountain Police met dezelfde opvoering aan zetten die we die ochtend ook al hadden gezien:D. Karma, karma.:P Eerst kwam er een openingsspeech en openingsshow gevolgd door paardenrodeo, stierenrodeo, bullwrestling, paardwedstrijd rondom tonnen, wederom paarden, en - stierenrodeo en als laatste moesten 3 van die jonkies een opgefokte shetlandpony aan een longeerlijn vasthouden. Het doel van het laatste was dat 1 van die kleine kosters op de pony moest klimmen. Ontzettend hilarisch om een 8 jarige te zien worstelen of meegesleurd zien worden door het zand. Uiteindelijk is van de 4 teams het maar 1tje gelukt. Het enige wat ik niet aan kon zien is bullwrestling. Het stierenkalf en de cowboy werden tegelijkertijd losgelaten en de cowboy moest het stierenkalf tegen de grond aan werken. Het kwam er op neer dat ze de nek van de stier zou verdraaien dat hij hierdoor tegen de grond gaat. Dat er geen één zijn nek heeft gebroken is een godswonder.

Mijn kamergenoot moest en zou naar 'nashville' gaan. Had al 2 keer uitgelegd dat het gewoon een countrybar was en waarom zou je als het 30 graden is en je op de stampede loopt in vredesnaam in een bar gaan zitten. Maar miss stronteigenwijs wou er heen en daar stonden we dan om 17.00 's middags. Laten we zeggen dat 'awkward' het hele gebeuren niet helemaal beschreef. 2 backpackers in baggy kleren + backpack in een zaal vol met cowboys en cowgirls + countrymuziek. Iedereen die mijn moeder kent weet dat ze van Dwight Yoakim houdt; = equals; 'Hel'. Na nog geen 5 minuten leek het me leuker om zonder verdoving mijn teennagels met een tang te verwijderen, maar als we er dan toch zijn: 'alcohol please'! 1 drankje later vond ik het wel gezellig worden met mijn meervoudige persoonlijkheden, maar iemand anders wou alweer weg. JEZUS!

Er was ook een westernbeurs, kortom kunst. Allerlei foto's, beeldhouwwerken en schilderijen e.d. Heb mijn ogen uit gekeken het was allemaal zo ontzettend mooi. Het grappig was dat ik ook foto's heb gezien uit Page in Amerika, ben ik geweest:D. Die grotten staan bekend om zijn fotogeniekheid. Nu vind ik foto's van de natuur niet echt kunst, ik zou er in ieder geval geen 5000 dollar voor neer tikken als ik het met een dure camera eventueel ook zelf kan maken:D. Dus:d. 's Avonds in de stad nog een drankje gedaan en om 1 uur s nachts kon ik eindelijk gaan slapen. Het was een veelste lange maar zeer geslaagde dag:D. De volgende dag ben ik met migraine om 21.00 al naar bed gegaan en heb ik meer dan 12 uur geslapen:D.

Xxxx angela

Reacties

Reacties

Karen

He Angela,

Dat klinkt als een hele belevenis. En gratis naar binnen is altijd goed ;-) Toch nog een meevallertje.

Wel cool om dat allemaal eens met eigen ogen te zien.

Veel plezier verder.

Liefs Karen

miranda broks

Ha Angela,

Leuk om weer wat te lezen :-).. Is t wel een leuke kamergenoot? Kan bijna niet leuker zijn dan mij :p. Hahhaha

Ik ga je binnekort weer een email sturen :).. heeeel veeel plz nog. geniet ervan. bye

mamsie

Tja, je mamsie is in de war met de datum... niets nieuws! Het moet echt heel erg geweest zijn voor jouw, als je je nagels er met een tang uit wilde trekken :D... misschien had je toch iets meer moeten drinken dan had je het leuker gevonden, niets mis mee met country muziek, dat is gewoon de smartlappen muziek van de doorsnee amerikaan en canadees :-)... Gelukkig dat het toch een geslaagde dag voor je is geworden... Migraine??? Was het niet een kater? Ach, ik mag je niet plagen, volgende keer veel water drinken en een paracetamolletje nemen...

Take care & love ya, mama- beer

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active