AngelaCanada.reismee.nl

Dag 11 Prince George, dag 12 Smithers, dag 13 Prince Rupert

Dag 11 Prince George 17/06/2012

De route van vandaag had niet zo heel veel te bieden, waardoor we meteen doorgereden zijn naar Quesnel. Voor ons hadden we een stralende zon en in de achteruitkijkspiegel was de lucht gewoon zwart, aka ons eigen persoonlijk donderwolkje. :D Zodra we ook ergens stopten om te tanken of een foto te maken dan had we de bui al te pakken. Om de tijd te doden zijn we gestopt bij Fraser River Bridge. Dit is gewoon een houten brug, waar de plaatselijke 'cowboys' 20 jaar voor hebben moeten zeuren bij het bestuur. Klinkt bekend!? Op 9/3/1929 is de brug geopend en voor die tijd gingen de cowboys gewoon met al hun vee door de rivier, met alle risico's van dien. Nog een uur gezocht naar de hoodoos van Quesnel, maar niet gevonden, of de enige weg waar het kon zijn was afgesloten. Wat we wel weer zagen was een beer met 2 cubs in de bewoonde wijk. Het was wel komisch want de cubs waren nog zo jong dat ze flink aan het donderstralen waren. Omdat we fout gereden waren en nog een keer over dezelfde weg terug moesten zagen we ze nog een keer. Moederbeer was aan het shoppen in iemands vuilnisbak, en volgens mij had ze een koopje gevonden want ze keek nogal smakkend naar ons op:D. Ook nog een eland en een uil net buiten de bewoonde wijk gezien.

In Prince George nog naar het Exploration Scientific Center/ Museum gegaan. Ze hadden hier van alles en nog wat; dinosaurus fossielen, allerlei dieren op sterk water, een heel lap over de geschiedenis van de oorspronkelijke inwoners en hoe zij hun geld verdienden, opgezette beren, lynxen etc. en ook nog hun beroemdheden. Hierin aan merk je wel dat Canadezen alles de moeite waard vinden om er een tentoonstelling van te maken. Bijvoorbeeld; mensen die uit Prince George komen en iets bereiken dmv sport komen ook meteen in het museum terecht. Zo had je een balletdanser, Amerikaanse voetbal, hockey en baseball helden.

Dag 12 Smithers 18/06/2012

Gisteren aan het einde van de dag werd het weer gelukkig wat beter en vandaag was het helemaal perfect. Een stop gemaakt bij de Twin Falls en wederom iets gezien wat we deze vakantie nog niet hadden gezien, een waterval met onderaan sneeuw! Supermooi. Joyce wou nog graag de glacier op maar er stond al in de omschrijving dat het een 2 uur durende wandeling was met moeilijke, technische stukken en je moest fatsoenlijk materiaal hebben. Nee, dat werd hem niet:D. We waren al om 13.45 in ons hotel in Smithers dus zijn we naar het Visitors Information Centre gegaan om informatie over de omgeving in te winnen. Bepaalde wandelingen konden nog niet worden gedaan omdat er te veel sneeuw lag.

Door Smithers geslenterd langs de winkels. De stad is zo klein dat we er met 45 minuten al doorheen waren.

Daarna naar Driftwood Canyon gereden om fossielen te bekijken. Dit was helemaal komisch!!!!!! Het was op ongeveer 15 km afstand rijden en het pad met de fossielen was nog geen 10 minuten lang. We hebben 2 fossielen gezien wat ook nog eens replica's waren. Hahahahhah we hadden weer 2 beteuterde gezichten. Het mooiste van Driftwood Canyon was nog de brug waardoor we bij het pad kwamen. We waren helemaal van slagJ.

Het Visitors Information Centre had ons verteld over een wandeling wat ons wel wat leek. Ik had nog specifiek gevraagd of het zou worden aangegeven dmv borden. Hun reactie was dat het zeker weten werd aangegeven, kortom; niet gevonden. Dus met de zeeën van tijd die we over hadden zijn we maar de was gaan doen.

Dag 13 Prince Rupert 19/06/2012

Wat wel een nadeel van Canada is dat we echt fantastische dingen al hebben gezien, waardoor je verwachtingen hoger en hoger komen te liggen. Sommige stukken zijn gewoon ronduit saai vergeleken bij de Icefield Parkway.

Vanochtend in Moricetown langs de kant van de weg gestopt om een foto te maken van Moricetown Canyon wat de vorm had van een haveloze trechter. Geweldig! (ahum)

Soms had je ook viewpoints van bijvoorbeeld lake west, erg leuk, ware het niet dat je al 10 minuten langs datzelfde meer aan het rijden was:D.

In Hazelton nog gestopt voor hun versie van de suspension bridge. Een bord vertelde ons dat de eerste versie inderdaad houtjes, touwtjes werk was, de twee versies erna waren al wat beter en de laatste en huidige versie is gewoon van staal. Niet echt bijzonder. Dan maar over de spectaculaire boardwalk van maar liefst 50 meter! Haahahahahahaahha Get me out of here! Wat je hier veel ziet is posters in supermarkten met vermisten, zo luguber. Veel zijn al vermist sinds de jaren ‘80 en ‘90. Soms zie je langs de weg ook borden met vermisten. Eén was er bijvoorbeeld met 3 vermiste meiden waar boven stond: 'watch out girls, there's a killer on the loose'. Of 'hitchhiking; is it really worth the risk?'.

Het volgende blijkt wel hoe goed dingen worden aangegeven in Canada: we zijn gewoon langs 3 toeristisch dorpen gereden waar we hadden moeten stoppen. Beiden hebben we niks gezien!

In Terrace zijn we natuurlijk, omdat het er was, naar Walmart gegaan. Joyce en ik hebben daar de grootste schik:D.

De route van Terrace naar Prince Rupert vond ik erg mooi.

Eindelijk een Moose met kleintje gezien; EINDELIJK! Terwijl wij aan kwamen gingen we al langzamer rijden, maar toch raakte het beest in paniek. 1 auto, 5 motoren en 1 vrachtwagen later zou het beest bijna in elkaar zakken van ellende. Het was helemaal in paniek. Dat verklaart wel waarom we ze niet zien. Dit alles gebeurde binnen 30 sec - 1 minuut waardoor we alleen de kont op de foto hebben weten zetten.

Het schijnt dat ze in Terrace en omgeving ook een witte beer hebben. Deze is ontstaan door een genetische afwijking in de bruine beer. Deze heet de Komedei beer en we hebben alleen de opgezette versie gezien en het was net een albino beer:D.

De laatste stop onderweg was bij Exchamsiks River Provincial Park waar een meer was. Ze hadden er heel veel muggen:D, en het was donker, eng en erg afgelegen. Als speedy gonzales ben ik hem gepeerd, joyce bleef cool:D. Bij Butze Rapids zou je een stroomversnelling kunnen zien wat bekend staat als 'omgekeerde stroomversnelling'. Het bos waar we doorheen moesten was ontzettend warm en vochtig. Dit zorgde voor heel veel mos op de bomen en aparte open vlaktes met een soort van bonsai boompjes. Het eindpunt was alleen de moeite waard als het eb of vloed zou zijn, en dat was het niet toen wij er waren:D. Hmmm beter leren lezen, Angela! Om de avond te doden zijn we voor 5 dollar naar de film Prometheus gegaan. Het zou de films Aliens verklaren en alle delen samen brengen. Ik snapte er geen hout van en sommige dingen waren komisch omdat het niet geloofwaardig was:D. Al met al dus wel gelachen.:D

Karen

He Angela,

Je begint al wel een beetje verwent te worden ;-) haha. Dat het allemaal minder mooi wordt. Maar ik kan er wel wat bij voorstellen. Maar toch weer de nodige dieren gezien.

Veel plezier.

Liefs Karen

mamsie

Darling daughter,

Tegen mij werd gezegd: 'als je de kont ziet, moet je hoger richten!'... grapjeeeeeeeee... Maar al met al toch een heleboel dingen gezien en kilometers gereden in een fraai landschap. Veel plezier nog met z'n 2tjes!!!

Take care & love ya, mamsie.